Misteri Alam Bunian



INGAT watak Husin bertemu Zaitun di alam bunian dalam kisah “Hantu Kak Limah” sentuhan sutradara Mamat Khalid, Dalam filem mengambarkan orang bunian mengenakan pakaian yang bersih dan serba putih, selain itu para Gadis di alam Bunian di gambarkan mempunyai paras rupa yang cantik dan menawan serta mampu memukau hati sesiapa saja yang melihatnya. Dan juga Cerita Klasik  Sumpahan Orang Minyak (1958) , juga ada menceritakan tentang cara hidup, masyarakat dan tempat tinggal mereka yang bersih nyaman dan cantik ala² masyarakat melayu dulu².



Sampai sekarang masih belum dapat di pastikan kesahihan masyarakat orang bunian ini. Ada yang percaya orang bunian ini bukan Jenis Jin atau Manusia, mereka menganggap orang bunian ini Ras selain daripada jin,iblis atau syaitan  yang hidup di alam Ghaib. Kebanyakkan manusia lebih cenderung mengatakan orang bunian ini adalah masyarakat Jin Islam.



   Terdapat beberapa pendapat mengenai asal-usul makhluk bunian, antaranya ialah :-

1- mereka adalah daripada keturunan jin

2- mereka ialah hasil perkahwinan antara manusia dengan jin.

3- Bunian adalah makhluk ciptaan Allah dan bukan dari keturunan manusia, jin maupun malaikat. 

Allah swt Maha Pencipta menciptakan berbagai jenis makhluk yang manusia sendiri tidak pernah melihat kecuali mereka-mereka yang dianugerahkan Allah ilmu Makrifat dan Laduni. Yang sebenarnya, apa yang manusia bertemu bunian selama ini disebalik semua cerita dari turun temurun, itu bukanlah bunian sebaliknya jin-jin kafir yang menyamar sebagai bunian contohnya seperti jin kebayan yang suka berlakon dan menyamar.


Lain² Pandangan/pendapat

Manusia menggelarkan Alam Bunian sebagai Kayangan. Ianya terletak di antara Langit dan Bumi, dan dikenali sebagai Alam Zara. Alam Zara tiada cahaya matahari dan mempunyai kelembapan yang tinggi. Namun begitu, ianya disinari cahaya Bunian itu sendiri. Keadaan sebenar tempat tinggal bunian ini juga pernah diceritakan di dalam filem Sumpah Orang Minyak lakonan P.Ramlee, malangnya beberapa perkara di dalam filem ini diubahsuai mengikut citarasa P.Ramlee. P.Ramlee diberi ilham oleh para bunian untuk mengambarkan suasana dan kehidupan bunian yang sebenar.



Kita sebagai Makhluk hanya mampu memberi pandangan, pendapat dan teori.. Namun Hanya Allah s.w.t jua lah yang Maha Mengetahui segala yang tidak di ketahui oleh hambanya.


Jenis² Hantu yg ada kat Malaysia:-




Comments

Popular posts from this blog

Tebuan Gergasi Jepun, Tebuan yang Mampu mambunuh Manusia

SIAPAKAH BUJANG SENANG

EPAL BERWARNA UNGU