GURUN SAHARA padang pasir seluas mata memandang

 


Gurun sahara merupakan salah satu gurun yang terluas di dunia yang berkeluasan kira-kira 9 juta kilometer persegi. Kawasan ini dulunya dipenuhi oleh hutan yang sangat hijau dengan pelbagai tumbuhan dan haiwan serta terdapat penempatan manusia.


Kawasan ini bertukar menjadi gurun sekitar 4000 tahun yang lepas akibat perubahan paksi bumi diantara 22.1 dan 24.5 darjah dalam kitaran setiap 41,000 tahun. Selepas 41,000 tahun sudah habis maka kawasan gurun ini akan mula menghijau.


Walaupun dengan cuaca panas yang ekstrem, terdapat lebih kurang 2 juta penduduk yang mendiami kawasan gurun sahara ini. Kebanyakan dari mereka terdiri daripada kaum nomad yang akan berpindah.




Cuaca pada siang hari boleh mencecah sehingga 58 darjah dan pada waktu malam kadangkala boleh turun sehingga -6 disebabkan oleh ketiadaan awan. 


Kawasan ini merupakan antara yang paling kurang menerima hujan iaitu kurang dari 2 centimeter setahun. Manakala salji pula biasanya terbentuk pada gunung yang tinggi.


Gurun sahara yang merentasi 11 buah negara ini juga mempunyai bukit pasir antara yang tertinggi di dunia seperti yang terdapat di Algeria yang setinggi 400 meter. 


Ribut pasir disekitar kawasan gurun ini juga kerap berlaku dan ribut ini sebenarnya boleh dilihat dari angkasa lepas,boleh nampak deruan angin ribut pasir.



SERAM SANTAI Ep 05 -- Bunyi Ketukan Pintu




Comments

Popular posts from this blog

Tebuan Gergasi Jepun, Tebuan yang Mampu mambunuh Manusia

SIAPAKAH BUJANG SENANG

EPAL BERWARNA UNGU